Till Kassan

Vänligen välj företag eller privat

Visa kategorier

Allmänna villkor

1. Om Swedish Profile Wear AB
Företaget har sitt säte i Helsingborg med postadressen Garnisonsgatan 11 SE-254 66 Helsingborg.Om du önskar att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@profilewear.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

2. Beställning
Vid beställning träffas avtal om köp mellan kund och Swedish Profile Wear AB när kunden väljer att bekräfta köpet i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till den registrerade e-mail adressen. Varor förblir Swedish Profile Wear AB’s egendom till dess de till fullo betalda.

Om kund upptäcker eventuella felaktigheter på sin order är det därför viktigt att kunden omgående kontaktar vår kundservice för hantering av orderns avvikelse.

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller Swedish Profile Wear AB rätten att korrigera felet i efterhand. Om kund inte är nöjd med korrigering av tryck, har kunden självfallet rätt att avboka ordern. Swedish Profile Wear AB förbehåller sig även rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel. Om varan är slut på lager erbjuds likvärdiga produkter som alternativ.

Om något är fel i orderbekräftelsen ska du kontakta oss omedelbart via e-post till info@profilewear.se.

Swedish Profile Wear AB ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande samt juridisk person.

3. Leverans
Våra vanliga leveranstider är 2-6 dagar. Beställningar med profilering levereras vanligtvis inom 12 - 17 arbetsdagar om inget annat avtalats, vid brodyr tillkommer ytterligare 5 arbetsdagar. Vanligtvis sker våra leveranser i form av paket, brev eller bud via DHL.

OBS! Mottagna beställningar under helger skickas tidigast på kommande helgfri vardag.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har varslat om fördröjd leveranstid) så ska du kontakta oss på e-postadress: info@profilewear.se.

Alla beställningar levereras från Swedish Profile Wear AB’s lager. Detta innebär att kunden bär risk för eventuella transportskador från att varorna lämnat Swedish Profile Wear AB’s lager. Information om leveranstid och fraktkostnad underrättas i kassan. Leveranstiden kan påverkas bl.a. av tillfälliga slutförsäljningar eller oförutsedda händelser. Vanligtvis levereras varorna inom 2-6 arbetsdagar från Swedish Profile Wear.

Swedish Profile Wear AB tar inget ansvar för logistikombuds leveranstider och/eller hantering. Kunden ansvarar själv för att ombud finns inom rimlig gränser för upphämtning av paket med avisering till närmaste ombud.

3.1 Ej avhämtade paket
En beställning är ett avtal mellan oss och våra kunder. Vid returer av paket som ej blivit uthämtade, förbehåller Swedish Profile Wear AB oss rätten att debitera dig för våra omkostnader med beloppet 299 kr inkl. moms. Swedish Profile Wear AB reserverar sig för eventuella prisförändringar för logistikombuds fraktkostnader och avgifter.

3.2 Leveransförsening
Om leveransförsening uppstår, meddelas detta till kund via e-post eller telefon. Kunden har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar, gäller dock inte för profilerade varor om inget annat avtalat. Swedish Profile Wear AB kommer att göra sitt yttersta för att fullfölja din beställning i tid. Men det kan uppstå tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, då förbehåller Swedish Profile Wear AB rätten att friskriva oss från all ersättning samt kompensation till kund gällande leveransförseningar.

4. Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms om du valt att visa priser för privatpersoner i webshopen. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

5. Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Detta förutsätter att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick, d.v.s. oanvänd och ej öppnad, förstörd eller skadad. Kunden står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt och öppet köp. Vid retur måste kvitto eller följesedel på varan/varorna medfölja. Swedish Profile Wear AB förbehåller sig i de fall returen ej är komplett, rätten att debitera självkostnadspris för de saknade produkterna. Swedish Profile Wear AB förbehåller sig även i de fall returen skett felaktigt, d.v.s. kvitto saknas eller avsaknad kontakt inför retur, rätten att avstå från återbetalning av varans värde. Vid retur krediteras endast belopp för returnerade varors kostnad och inga övriga avgifter. Swedish Profile Wear AB förbehåller sig rätten att inte lösa ut paket mot postförskott.

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
Du måste anmäla att du ångrar dig. Anmälan sker via vår webbplats här. Detta förutsätter att man senast inom 14 dagar anmält sin retur och returnerar produkterna till Swedish Profile Wear enligt anvisningar från oss.

Kund står för returfrakt, leverans och för produkternas helhet vid retur, produkterna bör därför skickas väl emballerat och i ursprunglig förpackning. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
Profilkläder (kläder med tryck), som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål. För mer information se här.

6. Reklamation och klagomål
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer, åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet måste skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras via vårat anmälningsförmulär, se här. Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, så återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står även för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss även rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Våra reklamationer följer riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Swedish Profile Wear AB kan tillhandahålla vidareförmedling för anmälan om transportskada till transportör men avstår ansvar för att ersätta transportskada, i enlighet med gällande leveransvillkor.

6.2 Reklamationstid
Vid reklamationer senare än 7 dagar från mottagen leverans, förbehåller sig Swedish Profile Wear rätten att avgöra om felet skall avhjälpas. Vid reklamation av profilerade varor gäller en tidsfrist på 2 månader efter mottagen försändelse. Vid reklamation skall kund anmäla detta via formuläret, se här (https://profilewear.se/retur-reklamation), genom att fylla i ett elektroniskt reklamationsformulär. Efter ansökan om reklamation kommer Swedish Profile Wear AB’s kvalitetsavdelning, normalt inom 2 arbetsdagar, att återkomma till kund för hantering av reklamationen.

6.3 Reklamation av profilerade kläder
Reklamation av profilerade kläder måste göras omgående och är endast giltigt inom 60 dagar från att kund har tagit emot leveransen. Tänk på att provtvätta kläderna inom den angivna tidsramen. För att göra en reklamation av profilerade kläder, klicka här.

7. Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

8. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så tydligt som möjligt.

9. Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien möjliggör att följa en användares aktivitet. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

10. Personuppgifter
Genom att handla hos Swedish Profile Wear AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller överlämnar aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund. Swedish Profile Wear AB ansvarar för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt era individuella behov. Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

10.4.1 Betalningsleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalningsleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalningsleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalningsleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna.

10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL, PostNord.

10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår leverantör av nyhetsbrev. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder MailChimp för utskick av nyhetsbrev.

10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

10.8 Ansvarig för dataskydd
Swedish Profile Wear AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

11. Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

12. Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Utvalda artiklar