Vad är Pantone, CMYK, RGB och HEX?

Vi får ofta frågor kring olika färgkoder och format för kläder och tryck. Bra frågor eftersom det är viktigt vid tryck att färgerna är i rätt format för att det ska bli rätt färg och nyans. Skillnaden mellan Pantone (PMS), CMYK och RGB kan nämligen vara väsentlig fast det är ”samma” färg. Därför tänker vi nu reda ut dessa begrepp, häng med! 💪

Färgexempel

Färgkod Användningsområde Exempel
Pantone (PMS) Analog, med garanterad färgresultat 182 C
CMYK Analog, fyra olika färger 0% / 37% / 8% / 0%
RGB Digital 246,186,203
HEX Digital, webb #F6BACD

Färger på tryck eller bildskärm

De olika färgsystemen finns för att passa olika underlag, material och användningsområden. Vissa system gäller färger för bildskärmar och digital användning och andra system för att beskriva färger i tryck, på kläder och papper bland annat.

Det vill säga att en röd färg på en skärm kan bli orange eller rosa om vi skulle använda samma färgkod/system i tryck. Därför är det viktigt att man bestämmer alla de olika systemen för de färger man vill använda sig av.

  • Vid tryck används PMS och CMYK
  • För bildskärmar används RGB och HEX.

Okej, vi tar en i taget…

Färgexempel i Pantone

PMS (Pantone)

PMS-färger är ett patenterat färgsystem som har funnits över 50 år och används för att bestämma exakta färger inom tryckeribranschen. Den exakta färgkoden för Pantone är skapad genom att blanda 18 basfärger för att erhålla en Pantone-färg.

Eftersom denna är en fysisk blandning av andra färger så säkerställs det att t.ex. ens logotyp alltid får den exakta färgen som man önskar. Detta färgsystem är mest förekommande inom företag och organisationer för att fastställa att just samtliga tryck av logotypen på profilkläder och andra profilvaror alltid har ett samma utseende.


Färgkarta i CMYK

CMYK (cyan, magenta, yellow and black)

CMYK är det andra färgsystemet för tryck. Detta är byggt på en blandning av 4 olika färger i form av små prickar för att återge den önskade färgen. Genom att blanda olika mycket av färgerna cyan, magenta, gul och svart så får man olika färger beroende på hur blandningen ser ut.

Tittar du på ett CMYK-tryck med blotta ögat så ser du en färg. Förstorar vi upp det med ett förstoringsglas så ser du att det är kombination av de fyra grundfärgerna i små små små prickar som skapar färgen man upplever.


RGB

RGB (red, green and blue)

RGB tillämpas inom digitala system och är det mest vanliga systemet för att återge färger på datorer, TV-skärmar och mobiltelefoner.

RGB-systemet är en färgkombination av röd, grön och blå färg. Detta system ska inte användas vid tryck då färgerna vi upplever på skärmen kan se helt annorlunda ut i tryck. Och då menar vi verkligen helt annorlunda. Detta beror delvis på att skärmar har olika bakgrundsbelysning som återspeglar färger på olika sätt men också p.g.a. att skärmar har ett större färgutbud än vad tryck har.


HEX (hexadecimal dolor)

Nu närmar vi oss slutet! HEX är ett färgsystem som används inom digitala applikationer, speciellt inom webbapplikationer såsom webbsidor. Utvecklare och designers inom IT är flitiga använder av HEX.

I korta drag kan man säga att en HEX färg är en förenkling av en RGB-färg och anges med en kombination av 6 siffror och/eller bokstäver. Med andra ord så återspeglar HEX en viss RGB-färg som, du säkert kommer ihåg, består av en mix av grundfärgerna röd, grön och blå färg.

Sammanfattningsvis…

Ska ni trycka så se till att ni har era färgkoder i CMYK och Pantone. Har ni inte den bestämd översätter vi den färg ni har till en så lik Pantone som möjligt. Den Pantone-koden kan ni sedan se i ert korrektur som ni får av oss. Vi vill ju inte att er klassiska blå signaturfärg blir lila när logotypen trycks på era nya t-shirts eller att er slogan i klarröd blir orange…

Behöver ni hjälp på vägen så finns vi här, precis som vanligt! Frågor och funderingar? hej@profilewear.se 👋 Vi erbjuder alltid fri konsulation inom grafisk design för profilkläder, detta inkluderar även fria korrekturer, vektorisering av bildfiler etc.

ANNONS FRÅN PROFILEWEAR.SE
Dela gärna inlägget:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *