Screentryck är en bland flera olika tryckmetoder som man kan sig utav använda när man ska trycka sina profilkläder. Ett motiv skapas från en digital bild på en ram av nät med öppna och stängda små hål som sedan används som en mall. Ramen (mallen) placeras sedan på kläderna där man stryker över med flytande färg som endast passerar genom de öppna näthålen och bildar en tryckmotiv där färgen går in i kläderna. Slutligen så torkar man trycken under värme innan de är klara för användning. Det finns olika fördelar och nackdelar beroende på vilken tryckmetod man använder. Dessutom finns det många olika myter om olika trycktekniker som man bör avfärda, i synnerhet när det gäller screntryck.
Historian bakom screentryck
Screentryck är en gammal, välbeprövad och välanvänd tryckmetod inom den globala textilindustrin och har sitt ursprung från Asien för mer än cirka 1000 år tillbaka i tiden. En utveckling av tryckmetoden skedde i början av 1900-talet som möjliggjorde scrrentryck av fotografier som ledde till en revolutionerande och omfattande komersialisering inom screentryck industrin under 1900-talet.
Grunderna för screentryck
Screentryck är en kommersiell tryckmetod som kan användas till att trycka många olika saker, men används främst inom textilindustrin för att trycka kläder och textilier i form av tyg, såsom t-shirts och tröjor.
När man screentrycker kläder så börjar man med att skapa ett motiv utifrån en bild på en duk som placeras i en ram. Duken består av ett nät med små hål som är anpassat till det motiv man som vill trycka, där det endast kan passera färg på en viss yta på duken. Motivet på duken i ramen skapas genom behandling med ljus och emulgeringsmedel, för att hålla vissa små hål öppna eller stängda i nätduken. Därför är screentryck endast begränsade till att en färg kan tryckas åt gången med den mall som används. Vid flerfärgs screentryck måste flera olika ramar skapas där man trycker flera lager av olika färger på varandra. Vid applicering av varje färglager så placerar man ramen på kläderna och stryker ut den färg man önskar på ramen, där det endast kommer att passera färg in i tyget där porerna är öppna på duken och bildar det motiv man vill trycka. Slutligen så behöver man också torka trycken, vilket vanligtvis sker genom att de passerar en värmeugn innan de är klara för användning.
För- och nackdelar med screentryck
Att trycka med screentryck på sina kläder har både sina för- och nackdelar jämfört med andra tryckmetoder som exempelvis transfertryck (värmetransfer).
Allmänna fördelar med screentryck är vanligen ett lägre pris vid stora volymer och hög kvalitet. Nackdelar med screentryck är att det är en hög startkostnad som gör att det inte lämpar sig vid mindre volymer, samt att det blir betydligt dyrare för varje extra färg man har i trycket. Dessutom finns det olika begränsningar på vilka textilier man kan trycka på, exempelis så går det inte att screentrycka polyester tyg.
Innan man väljer en tryckmetod så bör man beakta följande för- och nackdelar med screentryck, så att metoden lämpar sig ekonomiskt, praktiskt och utseendemässigt.
Fördelar
- Lågt pris vid stora volymer
- Hög kvalitet (motståndskraftigt/hållbarhet)
- Hög detaljrikedom
Nackdelar
- Dyrt med för många färger
- Begränsningar på olika textilier (material)
- Dyrare vid mindre volymer
Myter om screentryck
Ibland så kan man ha förutfattade meningar om screentryck kring nackdelar och begränsningar som bygger på många olika myter som man inte bör tro på. Här går vi igenom de mest vanliga osanningar kring screentryck och redogör för eventuella misstolkningar av olika typer av hinder som eventuellt skulle göra att man valde bort screentryck.
- Man kan endast screentrycka t-shirts – Screentryckerier har nuförtiden väl utarbetade metoder som gör det möjligt att kunna screentrycka i stort sett alla typer av textilprodukter som man kan tänka sig. Exempelvis tröjor, jackor, byxor, påsar, förkläden och huvudbonad bland annat.
- Screentryck är för dyrt – Även om det behövs större volymer för att trycka en upplaga av en viss typ av produkt så går det även förhandla om att trycka på olika typer av produkter vid ett och samma tillfälle för att hålla kostnaderna lägre.
- Lokalt tillverkade screentryck är dyrt – Att screentrycka lokalt för en bättre hållbarhet behöver inte vara så mycket dyrare. Genom att förhandla ett pris på en större volym av olika kläder så kan man erhålla ett reducerat pris på kläderna där man trycker allt vid ett tillfälle till ett lägre pris.
- Screentryck lämpar sig endast för stora volymer – Dom flesta screentryckerier jobba främst med stora tryckvolymer, men det går även ganska enkelt att trycka mindre volymer till ett rimligt pris också. Genom att trycka samtliga typer av kläder man behöver på en gång, så kan man få ofta få ett rimligt pris för screentryck.
- Screentryck kräver extra avgifter och dolda kostnader – Dom flesta seriösa screentryckföretag är tydliga med sin prissättning. Där man kan se vad allt kostar i detalj, samt en totalkostnad för det man önskar att trycka och vilken typ av rabatt som tillkommer vid större volym.
- Screentryck kan spricka och blekna – Utvecklingen till dagens färgbaserade vattenfärger, verktyg och metoder har blivit så pass bra inom screentryck för att förebygga sprickor och utmattning av tryck. Nuförtiden är det mycket vanligt att färgen vid screentryck får tränga in djupt i textilfibrerna för ökad hållbarhet och motståndskraft än att bara ligga som ett skikt på fibrerna.
- Det tar lång tid för en screentryck beställning att bli klar – Många screentrycker är väldigt flexibla idag och kan producera en beställning från design till tryck inom loppet av 1-2 dagar från att man lagt sin beställning med all nödvändig information.
- Det är inte miljövänligt med screentryck – Många screentryckerier erbjuder idag mer miljövänliga alternativ av ”plastisol” färg som är biologiskt nedbrytningsbart.
Hos oss på profilewear.se kan du alltid handla profilkläder med screentryck eller andra tryckmetoder enligt dina preferenser. Kontakta oss för en kostnadsfri offert och korrektur på hej@profilewear.se eller via vårat kontaktformulär på kundservice.