Så lyckas du med tryck på kläder

Det här ska du tänka på

Vi älskar att profilera textil men vad ska man egentligen tänka på vid beställning av kläder med tryck? Vi hoppas att våra tips nedan hjälper er på vägen så att ni blir proffsigt och profilerat klädda, precis så som ni vill ha det.

1. Välj rätt kläder

Vad ni har för användningsområde för era profilerade plagg är nummer ett att reda ut. Ska plaggen användas dagligen eller är det en engångsartikel? Arbetar ni utomhus eller inomhus? Är funktionen det viktigaste för er eller är priset en viktig faktor? Vad ert varumärke vill utstråla speglar såklart av sig i plaggen ni bär.

Vad är betydande för er?

Pris – Vi har en budget 💰

Ska kläderna ni trycker på bara användas en gång eller behöver ni köpa in en större mängd kan priset vara en viktig faktor för just er. Är ni ute efter slit och släng eller om plaggen blir oanvändbara efter en period finns det prisklasser för detta hos oss.

Kvalitet – Vi vill att det ska hålla 👌

Är ni ett företag som vill och behöver att kläderna med tryck ska hålla länge så är det viktigt att välja plagg som är anpassat efter just det. Det är skillnad på tröja och tröja. Önskar ni att utstråla hög kvalitet och vill ha riktigt sköna plagg rekommenderar vi vårt standard- och premiumutbud.

Hållbarhet – Miljöfrågan är viktig för oss 🌱

I vårt sortiment ingår givetvis kläder tillverkade av ekologisk bomull. Utöver ekologiska material, håller även våra tryck en hög standard inom hållbarhet! Upptäck vårt ekologiska utbud här.

Funktionalitet – Har ni kläder till vår bransch? 🦺

Ska ni beställa kläder att jobba i är det självklart viktigt att kläderna är anpassade efter ert arbete. Både material och design. Oavsett om du är snickare, massör, kontorsarbetare eller säljare vill vi se till att du trivs i kläderna. Här finns våra arbetskläder.

2. Vilka filer och bilder går att trycka?

Tryckbara filtyper

När du ska skicka filer till oss kommer du stöta på att “vi önskar dina filer i vektorgrafik”. Vad menar vi med det? Det betyder att ditt tryck ska vara i linjer och inte pixlar.

Vektoriserade filtyper är exempelvis ai, pdf, svg och eps. Logotyper, texter och illustrationer är oftast gjorda i vektorgrafik av den som ritar och tar fram originalen. Låt dock inte detta skrämma er, oavsett vilken filtyp du sitter på hjälper vi er vidare.

Filer som png och jpg är däremot pixelbaserade. Med vissa tryckmetoder går dessa att använda och ibland vill du ju faktiskt trycka ett foto, då löser vi såklart det!

Spelar antalet färger roll?

Har er tryckfil många färger? Allt går att trycka men priset på trycket påverkas av antalet färger ni önskar. Har ni en budget att rätta er efter kan det hjälpa att anpassa trycket genom att  ändra till mindre antal färger.

3. Vi vill att ditt tryck ska synas

Var ska trycket placeras?

Placeringen av tryck kan bero på tycke och smak men även vad ni arbetar med. Står du exempelvis i en butik kan det räcka med ett brösttryck, är ni mycket ute och rör er och vill att det ska synas på håll är både bröst- och ryggtryck att rekommendera.

För maximal exponering, glöm inte att vi kan trycka på byxor, ärmar, mössor och kepsar. Väljer ni plagg ser vi till att hitta den perfekta placeringen för er. 

Hur stort behöver trycken vara?

Storleken på trycket beror på placeringen. Brösttryck är som snyggast mellan 5 och 10 cm brett. Ryggtryck bör vara mellan 20 och 30 cm brett och om ni vill ha tryck på mössor och kepsar finns en maxhöjd på 5 cm att anpassa sig efter. Ibland önskas en diskret profilering och ibland en mer utstickande, då är storleken och placeringen viktiga faktorer.

En ännu snabbare guide…

Vill ni börja profilera nu direkt? Följ stegen nedan så blir dina kläder med tryck en succé!

  1. Hitta vad ni behöver för plagg på Profilewear.se och lägg i varukorgen
  2. Fundera på hur plaggen ska användas, det avgör placering och storlek på trycket
  3. Ta fram era tryckfiler i vektorgrafik och bifoga
  4. Skicka in er förfrågan till oss
  5. Vill ni att vi hjälper er med frågorna ovan, hör av er till oss på hej@profilewear.se 

Vi hörs! 🙂


Dela gärna inlägget:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *